Frågor & svar

 

Skrotning av bil

Vad bör jag tänka på när jag lämnar min bil för skrotning
När ni ska skrota bilen ska ni ha med er aktuellt registreringsbevis och legitimation. Är ni inte bilens registrerade ägare måste registreringsbeviset vara påskrivet av ägaren eller så måste ni ha en fullmakt från ägaren som säger att ni får skrota bilen. Kom ihåg att ta ur alla personliga ägodelar ur bilen och se till att den inte innehåller saker/delar som inte tillhör bilen. I annat fall kan ni bli tvungna att erlägga en avgift för att företaget blir tvugna att tömma bilen.

Skrotningspremie
Fr.o.m. den 31/5- 07 är premien borttagen.

Fr.o.m. 1/6 - 07 är det fritt att, utan avgift, lämna kompletta bilar. Saknas väsentliga delar eller finns det sopor i bilen uttas en avgift. Är det fler än 5 hjul uttas även då en avgift.

Bilregistret och bilförsäkring.
När ni lämnar er bil för skrotning hos oss ser vi till att den blir skrotad och avförd ur Centrala Bilregistret, CBR. Det enda ni som bilägare behöver tänka på efter att bilen är lämnad hos oss är att flytta er bilförsäkring om ni vill det, annars blir den vilande eller sägs upp.

Hämtar ni skrotbilar?
Ja, vi hämtar även bilar som skall skrotas.

Kontakta oss på telefon 08-550-96165 för mer information

 

Vad är det för garantier och försäljningsvillkor?

Vi tillämpar ej öppet köp på delar p.g.a alla som skall prova och se om det är det som är felet.

Leveransvillkor                                                                                                                    

Om inte särskilt fraktsätt avtalats vid beställning skickas godset med posten. Varorna emballeras omsorgsfullt på ett av Posten godkänt sätt. Kunden är skyldig att kontrollera godset noga vid mottagandet. Eventuella transportskador anmäls genast till transportföretaget och till oss.  

Outlösta paket

För outlösta paket debiteras frakt + returfrakt och en hanteringskostnad (20 procent av detaljpriset). Paket som inte hämtas debiteras fraktkostnader.             

Kortbetalning                                                                                                   

Kortbetalning sker i samarbete med CertiTrade som garanterar att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet - ingen annan.  Betalningar via CertiTrade betalväxel innebär högsta säkerhet. CertiTrades transferering över nätet sker enligt bankstandard med SSL-teknik och 128-bitars kryptering. Inga kortuppgifter sparas hos säljföretaget. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt konto. Vi accepterar Eurocard, VISA och Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid betalning med kort

 

Garantier

I förhållande till konsument tillämpas även de till konsumentens förmån tvingande reglerna i konsumentköplagen (SFS 1990:932). Södertälje Bil & Alldemo AB skall dock inte i något fall vara ansvarigt för förlust i näringsverksamhet. Demonterings o monteringskostnader samt stillestånd ersättes ej.



För vara som av konsument beställts via Internet, per telefon eller på sätt som är att betrakta som ingående av distansavtal, gäller även lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (SFS 2000:274, "distansavtalslagen") som föreskriver en ångerrätt enligt nedan.

Funktionsgaranti

Garanti gäller mot uppvisande av kvitto och med följande villkor, 30 dagar på motor, växellåda och fram/bakväxel(differential), övriga delar 8 dagar. Medföljande komponenter vid köp av motor eller liknande vara, exempelvis bränsleförsörjning, koppling, tändsystem, avgasrening, grenrör etc. omfattas ej av bytesrätten. Funktionsgarantin omfattar endast delar levererade från vårt lager. I övriga fall gäller vår underleverantörs garantivillkor. Kundens montering och demonteringskostnader ersättes ej, vi ersätter ej resekostnader eller andra kostnader som eventuellt fel åsamkat. Tänk på att du måste lösa ut varan innan du returnerar den.. Vid utövande av ångerrätten uttages en hanteringsavgift på 20 % av detaljpriset dock lägst 200 kr. Utövande av ångerrätten kräver att varan är i  oförändrat skick. Isärtagna eller på annat sätt bearbetade varor samt delar under 200 kr återtages ej. Elektronikdetaljer återtages ej. Ångerrätt gäller inte för en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

Retur av varor
Innan varan skickas i retur ska du som kund kontakta oss via brev, mail eller telefon.

OBS! Delen ska vara fackmannamässigt monterad för att garanti ska gälla.

Ångerrätt

Meddelande om utövande av ångerrätten skall ske till oss per brev eller mail inom 14 dagar från mottagandet (Gäller vid distansköp, dock EJ ELEKTRONIK).

När en vara returneras till oss får Du som kund bekosta en eventuell returavgift samt returfrakt. För garantiärenden eller av oss fellevererade varor står vi för frakten.

Vid samtliga returer måste kopia på följesedel, faktura eller kontantnota bifogas, även vår retursedel måste vara ifylld och bifogad. För returer som saknar bifogad dokumentation ansvarar Södertälje Bil & Alldemo AB inte längre än 5 arbetsdagar. Därefter kan inte avsändaren göra ersättningsanspråk på returnerad vara.

Varan ska återsändas med samma fraktsätt som vid leveransen från oss, DOCK INTE MOT LÖSEN.
Varan ska paketeras väl.

Returen är godkänd först när vi kontrollerat varan. Senast 30 dagar efter det att Södertälje Bil & Alldemo AB tagit emot den returnerade varan återbetalas priset för varan exklusive eventuell returavgift och transportkostnad.

Transportskador

Synliga fel på emballage/varan ska OMGÅENDE anmälas till utlämnaren. Vid skadat gods ska du som kund anmäla detta till transportören. Emballage måste sparas och finnas tillgängligt för besiktning av transportören, annars godtas inte reklamation av transportskada. Södertälje Bil & Alldemo tar inte på sig ansvar för transportskador utan alla transportskador regleras av respektive transportföretag.
Länk reklamation posten http://www.posten.se/sv/Kundservice/Reklamera
 

Vad innebär ökat producentansvar för mig?



Från och med den 1 juni 2007 gäller nya regler för skrotning av uttjänta bilar. Systemet med skrotningsavgifter och -premier har tagits bort och bilskrotningsfonden har avvecklats. Systemet ersätts med ett utökat producentansvar för tillverkare och importörer.
Gratis skrotning för bilägaren

Producentansvaret innebär att bilägaren ska kunna lämna en bil kostnadsfritt till producentens mottagningssystem. Producenten får dock begära en skälig ersättning om bilen saknar väsentliga delar som till exempel växellåda eller motor. Producenten ska se till att fastslagna återanvändnings- och återvinningsmål nås för de bilar som lämnas till mottagningssystemet.

Bilägare ska få information av producenterna om sin rätt att kostnadsfritt lämna en bil till mottagningssystemet och var bilarna kan lämnas. Bilägarna ska även informeras om vikten av att en uttjänt bil tas om hand på ett miljöanpassat sätt.

Producenterna ska ordna lämpliga mottagningssystem med god tillgänglighet och geografisk täckning. Bilägaren ska som huvudregel kunna lämna en uttjänt bil inom ett avstånd om 50 km eller inom samma kommun.
Ersättning för att skrota gamla bilar

Ett utvidgat och tydligt producentansvar gör att det gamla systemet med skrotningsavgifter, -premier och bilskrotningsfonden inte behövs. De pengar som varit kvar i fonden har gått till en ersättning på 4000 kronor till de bilägare som skrotat en bil vars fordonsår är äldre än 1989 och som inte var avställd den 31 augusti 2006. Fonden har nu stängts.
Bilägarens ansvar

Övergivna bilar och bilar som inte förvaras på rätt sätt kan börja rosta och på sikt läcka miljöfarliga ämnen. Enligt miljöbalken är det förbjudet att skräpa ned utomhus eller orsaka att ämnen släpps ut som medför eller kan medföra en förorening i mark eller vatten. Bilägare har därför ett ansvar för att förvara sin bil på ett riktigt sätt eller lämna in den för skrotning.
Skrotningsansvar

Den som förvärvar en bil för skrotning ska utfärda ett mottagningsbevis. Utfärdaren ska också se till att en auktoriserad bilskrotare tar hand om den uttjänta bilen. Bilskrotaren är ansvarig för att tömma bilen på vissa vätskor och farliga komponenter så ett skrotningsintyg kan utfärdas. Brott mot detta skrotningsansvar är belagt med straff, bland annat för att försvåra illegal export av uttjänta bilar.
Gäller alla bilar

Producentansvaret för bilar trädde i kraft redan den 1 januari 1998, men gällde inte privatimporterade bilar och dem som registrerats före år 1998. Från den 1 juni 2007 omfattar producentansvaret alla bilar.

Även bilar som saknar ansvarig producent kan kostnadsfritt lämnas till mottagningssystemet. Kostnaden för skrotningen av dessa bilar delas mellan befintliga producenter utifrån deras marknadsandelar.

Producentansvaret omfattar fordon med en totalvikt upp till 3 500 kg. Tyngre fordon tas redan om hand på marknadsmässiga grunder i andra system eftersom de reservdelarna har ett stort värde.
Mer information

Se den nya förordningen om producentansvar för bilar (SFS 2007:185) samt den förändrade bilskrotningsförordningen (SFS 2007:186) i Regeringskansliets rättsdatabaser genom att klicka här.

 

SBR Kvalitetsklasser (Gäller from 2014)
A+
Nyligen bytt reservdel. Delen är bättre än bilens ålder/miltal och förväntade skick.
A
Kontrollerad och testad del utan anmärkning. Delen är felfri och representerar bilens ålder och miltal. Delen är användbar utan åtgärd.
A*
A-detalj med reservation. Detaljen har tydlig information som klargör brist eller
anmärkning.
M
Miljödel. Återvunnen reservdel som oftast kan användas utan åtgärd.
Detaljen har/kan ha hög ålder/miltal och
har utförlig anmärkning eller tydligt beskriven brist

 GDPR info 

 Vi värnar om din integritet - så efterlever vi GDPR
Tack för att du är kund hos oss på Södertälje Bil o Alldemo AB ! Som du hört är den Allmänna dataskyddsförordningen eller GDPR en förordning i EU-lagstiftningen om dataskydd och integritet för alla individer inom Europeiska Unionen. Lagen träder i kraft den 25 maj 2018. GDPR handlar om att hantera personuppgifter med respekt, transparens, försiktighet och med laglig grund – och att inte spara mer data än nödvändigt och inte längre än vad som behövs.
För att följa lagen vill vi här informera dig om hur vi efterlever GDPR och hur vi tillgodoser dina rättigheter.
Dessa typer av personuppgifter lagrar och behandlar vi:
- Personnummer och namn vid avregistrering av bil
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
- Fakturaadress
- Leveransadress
- Kontaktperson
- Telefonnummer
E-postadress
Södertälje Bil o Alldemo AB är personuppgiftsansvarig. Om du vill få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas av Bildemo kan du begära det skriftligen till nedanstående adress. Det är också till den adressen som du ska vända dig om du vill begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift.
Södertälje Bil o Alldemo AB
Skarlunda Gård 15297 Södertälje
Därför sparar vi dina personuppgifter
Vi behandlar personuppgifterna för tydliga ändamål:
Vid avregistrering av bilar
- För att förbättra, modifiera eller personifiera våra erbjudanden, tjänster och kommunikation
- Skicka relevant och givande kommunikation
- Förbättrad säkerhet och förebygga bedrägerier
När Bildemo behandlar data för dessa ändamål ser vi alltid till att vi tillgodoser dina rättigheter. Du har alltid rätt att invända mot denna behandling. Om du motsätter dig denna behandling av personuppgifter kan det påverka hur vi utför ovanstående ändamål.
Korrigera eller begränsa dina uppgifter när du vill
Du kan när som helst begära att få se dina uppgifter eller begära ändring, överföring, begränsad användning eller radering.
Samtycke
I samband med att du blir kund hos Bildemo  samtycker du till att Bildemo använder dina personuppgifter. Denna behandling har samtycke som grund vilket innebär att du när som helst kan återkalla ditt samtycke. Bildemo kommer då att inte behandla ytterligare personuppgifter eller att uppdatera tidigare lämnade personuppgifter.
Om du vill återkalla samtycket eller har frågor, vänligen kontakta oss på Bildemo
Södertälje Bil o Alldemo AB
Skarlunda Gård
152 97 Södertälje